Waarom feest?
Over de hele wereld wordt gefeest. Bij de meeste feesten zijn eten, dansen en mooie of speciale kleding heel belangrijk. Samen feesten verbindt. Door kinderen middels feesten met andere culturen in aanraking te laten komen, ontstaan gemakkelijk positieve associaties met deze culturen. Voor kinderen uit een andere dan de Nederlandse cultuur is het heel fijn als hun klas op deze manier aandacht schenkt aan hun achtergrond.
Feest, altijd leuk?
De meeste mensen vinden feestjes erg leuk. Maar de achtergronden
van feesten zijn dat niet altijd. Zo is het Turkse kinderfeest Cocuc
Bayrami ontstaan als Nationale herdenkingsdag voor alle kinderen die
in de Eerste Wereldoorlog en de oorlog voor de nieuwe Turkse staat
zijn omgekomen. Het Surinaamse feest Keti Koti viert de afschaffing van de slavernij. Kennis maken met de achtergrond van deze feesten geeft kinderen inzicht in belangrijke onderwerpen en wereldgebeurtenissen.
Feest om in te geloven
Alle culturen kennen religieuze feesten. Deze feesten geven inzicht in de leefwereld van gelovigen. Leren over een religieus feest is leren over hoe andere mensen leven en denken. Zo wordt met het Hindoe-staanse feest Divali de overwinning van het Goede op het Kwade en van het Recht op het Onrecht gevierd. En het Islamitische suikerfeest is de afsluiting van de vastenmaand Ramadan.
Een feestelijke aansluiting bij de kerndoelen
Het project sluit aan bij de kerndoelen van basisvorming, zoals
geformuleerd door het ministerie van OCW. Leerlingen moeten
leren over verschillen, overeenkomsten en veranderingen in cultuur
en levensbeschouwing in Nederland. Het project sluit ook aan bij
diverse vakken in het basisonderwijs, zoals: ‘oriëntatie op jezelf
en de wereld’ en ‘kunstzinnige oriëntatie’.
5 keer feest!
Het project bestaat uit vier dagdelen verdeeld over vier weken. In elke les wordt de achtergrond van een feest toegelicht. Middels werkbladen, video en creatieve opdrachten verwerken de leerlingen de informatie. Deze dagdelen verzorgt het Bureau Discriminatie-zaken (BD) Kennemerland. Na deze reeks gastlessen stemmen de leerlingen welk feest ze het leukst en meest belangrijk vinden. Dit feest wordt vervolgens met de hele school gevierd. Dit eindfeest verzorgt de school zelf, maar is onderdeel van het project.
De feestelijke gastlessen
De gastlessen worden gegeven door mensen met dezelfde culturele
achtergrond als het feest. Deze mensen zijn getraind door
BD Kennemerland en Art. 1 NHN. Eventueel kunnen docenten ouders van leerlingen met dezelfde culturele achtergrond betrekken bij het project. Zij zouden ook iets in de klas kunnen vertellen over het feest of assisteren bij activiteiten.
De gastlessen worden in overleg ingepland. Vóór de start van het Feestproject is er overleg tussen de betrokken docenten en het Bureau Discriminatiezaken om de laatste zaken door en af te spreken.