Waarom is iets raar en waarom gewoon? En klopt je eerste oordeel wel? Daar ging een groot deel van de lessen over. Ook waren er voor de bovenbouw gastsprekers die geboren waren in andere landen en daardoor bijzondere talen spraken als Farsi of zelfs een heel andere taal schreven of beter een ander schrift konden als Arabisch. “Waarom schrijven jullie van achter naar voren?”, wilden de leerlingen vervolgens weten. Maar wat is achter en wat is voor? Het waren vragen die spelenderwijs aan de orde kwamen.
Het was de eerste keer dat de Adalbertusschool schoolbreed aan dit onderwerp aandacht besteedde . Op uitnodiging van Bureau Discriminatiezaken Kennemerland speelde het Muziekatalier de voorstelling Circus Boltofski voor de groepen 1 tot en met 4. Een voorstelling met de acrobaat Laszlo, waarzegster Petroesjka en circusdirecteur Boltofski. En meneer Soza. Die bleek niet zo slecht als iedereen dacht. Alle leerlingen bleken ook zelf verborgen talenten te bezitten. De een als acrobaat, de ander als magier. Om beurten kwamen ze op het podium.
Groep 5 tot en met 8 zag Oost Best, thuis Best. Een voorstelling over de Nederlanders op vakantie. Want Nederlanders houden van vakantie. Waarom? Voor het mooie weer, de andere cultuur. Maar waarom nemen ze dan alles mee, zoals de stamppot en de eigen potten pindakaas, in de caravan? Ineens was de Nederlander buitenlander, want op vakantie in een mooi land. En daar bleek aanpassen soms best lastig. En grappig.
Na afloop van de voorstellingen bespraken alle kinderen de voorstelling met een voorlichter van Bureau Discriminatiezaken en konden alle vragen beantwoord worden. Tijdens het buitenspelen zei een jongetje: “ik speel nú meneer Boltofski!” Het waren drukke weken op de Spaarndamse school, maar ook zeer gezellige met een geslaagde inhoud.