Leraar24 is een online platform van, voor en door leraren. “Het doel van de videoportretten op Leraar24 is het professionaliseren van leraren PO, VO en MBO. Een van de subonderwerpen bij sexuele vorming is sexuele diversiteit in het onderwijs,” aldus Lonneke van Asseldonk van Leraar 24 toen zij ons per email benaderde om een item van onze training te maken. Uiteindelijk zijn er twee items gemaakt. Een item over de docententraining en een over de leerlingenvoorstelling. Deze video’s geven een korte impressie van de werkwijze en het doel van de docententraining en de leerlingenvoorstelling.
De uitvoering van de docententrainingen is zeer succesvol geweest. Voor de mentoren van de klassen die de leerlingenvoorstelling gingen zien was de training verplicht. Deze leraren moesten namelijk met hun klas met het onderwerp na de voorstelling een verwerkingsles doen. Er was voor deze deelnemers dus een directe, praktische aanleiding binnen hun werk om meer te weten te komen over de problematiek en hoe deze aan te pakken / te behandelen in een les. Naast deze docenten schoven belangstellenden aan als docenten maatschappijleer, veiligeidscoordinatoren en vertrouwenspersonen. De belangstelling was ruim aanwezig.
Ook de leerlingenvoorstellingen waren een succes. Per voorstelling zaten maximaal 65 leerlingen in één klaslokaal. De voorstelling is drie keer op de ene en drie keer op de andere school gespeeld, voor bijna ‘uitverkochte zalen’. In totaal hebben zo’n 360 leerlingen in Kennemerland de voorstelling gezien.
De voorstelling duurt anderhalf uur en de leerlingen zitten met hun neus op de spelers. De voorstelling speelt zich af in een klaslokaal, dus het decor was van nature aanwezig. In de week na de voorstelling was er een nabespreking met de eigen mentor en de eigen mentorklas. In deze meer vertrouwde setting kwamen allerlei reacties en emoties los.