In 2015 en 2016 hebben wij onderzoek gedaan onder MBO-leerlingen van de richting Economie (87 leerlingen) en Autotechniek (64 leerlingen) van zowel niveau 2, 3 en 4. Circa 1/3 van de leerlingen heeft een autochtone achtergrond, 2/3 een bi-culturele. Centraal stond de vraag: welke factoren spelen een rol bij het vinden van een stageplek?
Naast vragen over motivatie, inzet en verwachtingen van leerlingen, hebben we de leerlingen ook gevraagd naar ervaringen met discriminatie. Met docenten en stagecoördinatoren hebben we gesproken over stageplekken en eisen die bedrijven stellen aan leerlingen.
Wij hebben de onderzoeksresultaten besproken met docenten, stage-coördinatoren en teamleiders. En we hebben het belang van duidelijk beleid besproken:
Waar blijft de informatie van ervaren discriminatie? Wie is verantwoordelijk? Waar moeten leerlingen zijn? Waar kunnen zij hun verhaal kwijt? Waar moeten docenten zijn? Wie onderneemt actie?
Ga het gesprek aan met bedrijven die (vermoedelijk) discrimineren.
Ga het gesprek aan met de leerlingen (heb je weleens wat meegemaakt? bijvoorbeeld tijdens lessen burgerschap).
Laat het geen individueel probleem zijn want dan laten mensen het er snel bij zitten.
·