(Homo)seksuele gerichtheid

Brieven tegen vooroordelen

Oordelen voor je iemand kent. Iemand inschatten. Iedereen doet het. Maar hoeveel Somaliërs ken je eigenlijk, hoeveel moslims, hoeveel lesbiennes, hoeveel doven, of transgenders? Middelbare scholieren schreven brieven, één op één, met mensen die eerder te maken hebben met vooroordelen en ze leerden elkaar echt kennen.

Workshop hoofddoek omdoen

“Als ik uitging, of gewoon in de klas (veel stoere jongens op mijn technische school de HTS) merkte ik dat mooie jongens mijn aandacht trokken. Dat gevoel was heerlijk en tegelijkertijd verwarrend. Je hoort toch naar vrouwen te kijken, dacht ik”, aldus een terugschrijver in een brief aan een middelbare scholier. Deze quote, en vele andere quotes, zijn op genomen in het boekje ‘Voor-oordelen’ dat het resultaat is van het brieven project uitgevoerd bij Nederlands op de Hoofddorpse middelbare school het Kaj Munk College.

In een aantal weken wisselden de drie-Havo leerlingen brieven uit met verschillende mensen die Bureau Discriminatiezaken Kennemerland gevraagd had vrijwillig mee te doen. De wereld werd de school binnengehaald. Per brief. Eén op één schreven leerlingen met ‘hun’ penvriend.

De een schreef met iemand van Somalische komaf, de ander met een homoseksuele Braziliaan. Alle discriminatiegronden kwamen in de verschillende brieven aan bod. Tijdens de lessen vertelden de leerlingen elkaar wat hun terugschrijvers hadden meegemaakt. Vooroordelen als je doof bent, in een rolstoel zit, een donkere huidskleur hebt, twee moeders hebt, moslim bent, transgender bent etc.

Op de slotbijeenkomst op dinsdag 18 april 2017 ontving wethouder Steffens het eerste exemplaar van de bloemlezing van de briefwisselingen. Ook was er een meet & greet van de leerlingen met een deel van de terugschrijvers met workshops zoals het ervaren hoe het is om niet te kunnen zien, hoe werkt een doventolk, je naam in het Arabisch schrijven en op welke wijzen kan je een hoofddoek omdoen.