Een schrijfproject dat vooroordelen wegneemt en respect bevordert. Na het Vellesan in IJmuiden, het Sancta in Haarlem en het Hoofdvaart en Kaj Munk in Hoofddorp gaan dit jaar derdejaars leerlingen van het Felisenum in Driehuis ermee aan de slag. Schrijf je mee?
We zoeken ‘penvrienden’, gewone mensen, die vanwege hun geloof, huidskleur, handicap, sekse, afkomst of seksuele gerichtheid eerder te maken hebben met vooroordelen en discriminatie. De leerlingen leren hoe je een brief schrijven (we doen het project binnen het vak Nederlands) en de terugschrijvers brengen de leerlingen levenswijsheid. De wereld komt de klas in, blijkt uit eerdere uitvoeringen van dit succesvolle project.
Hoe werkt het?
Middelbare scholieren schrijven in tweetallen een brief aan hun terugschrijver. Zij stellen daarin vragen, vertellen iets over zichzelf etc. De terugschrijver beantwoordt die vragen, stelt wedervragen en vertelt iets over zichzelf. De brieven worden op school, onder begeleiding van een docent en een voorlichter van het Bureau Discriminatiezaken Kennemerland geschreven en per email via Bureau Discriminatiezaken verstuurd. Zo is de privacy gewaarborgd.
Gezocht
Voor dit brieven project zoeken we mensen die bereid zijn twee brieven te schrijven (en drie te ontvangen) van middelbare scholieren. De terugschrijvers die wij zoeken komen op een of andere manier vaker in aanraking met vooroordelen of ervaren zelfs discriminatie. De leerlingen zitten in de vierde klas van het Felisenum, een gymnasium in Driehuis. De brieven gaan over vooroordelen, discriminatie, vreemd/gewoon en respect. Je hoeft geen perfect Nederlands te kunnen schrijven. Zeker niet. Het gaat om de inhoud en de diversiteit, op alle vlakken. Het project start half december 2019 en de laatste brief wordt eind januari 2020 geschreven. Begin maart ronden we het project af.
Het project
De kracht van dit project zit hem in de waargebeurde verhalen, het één op één contact en het uitwisselen van ervaringen. De waargebeurde verhalen maken dat discriminatie realiteit wordt. Het rechtstreeks contact tussen terugschrijver en leerling zorgt voor een gevoel van wederzijds vertrouwen en het uitwisselen van ervaringen tussen klasgenoten maken deze ervaringen bespreekbaar.
De leerlingen maken kennis met discriminatiegronden zoals afkomst, geloof, handicap, seksuele gerichtheid (etc.) en de vormen van (dis)respect en vooroordelen die daar mee te maken hebben. De leerlingen komen erachter hoe het is om beoordeeld te worden (op welke manier dan ook) en hoe je daarmee om kan gaan.
Planning in het kort
Als je meedoet vragen wij je in totaal twee brieven te schrijven. De eerste brief ontvang je half december 2019 per email. Je hebt de kerstvakantie om deze te beantwoorden. De tweede brief ontvang je half januari 2020 per mail. Je hebt wederom twee weken om deze te beantwoorden.
Afsluitend ontvang je dan nog een derde brief van de leerling, daar hoef je echter niet op te reageren. Begin maart 2020 is er nog een afsluitende bijeenkomst waar je voor wordt uitgenodigd (maar niet perse hoeft te zijn als je niet kan). Als dank krijg je een mooi boekje van het project met een bloemlezing. Dit is kortweg het project.
Wil je meedoen of wil je meer informatie? Mail dan naar nb@bdkennemerland.nl.