Etnisch profileren

Racisme en discriminatie verplicht behandelen op school

Gastlessen over slavernij toen en racisme nuDe dood van George Floyd in de VS leidt wereldwijd tot protesten. Ook in Nederland wordt al weken op veel plekken gedemonstreerd, zo ook in Haarlem  op 5 juni 2020. Bureau Discriminatiezaken Kennemerland steunt de protesten en wil dat er structureel aandacht op scholen is voor racisme en discriminatie.

Bureau Discriminatiezaken Kennemerland steunt de protesten (met inachtneming van de corona-regels van het RIVM). Het is goed dat veel Nederlanders zich solidair met de betogers in de strijd van de VS tonen en dat we hier een statement tegen racisme maakt. Ook veel jongeren laten zich horen. Met organisaties in Haarlem en de Haarlemmermeer zijn we in overleg om daar nieuwe protesten te organiseren en onze stem nog voor de zomervakantie te laten horen.

Racisme en discriminatie op scholen
Naast erkenning voor de problematiek van racisme willen we ook structurele verandering. Zo moet racisme en discriminatie structurele aandacht krijgen in het curriculum op scholen. Het bespreken en aanpakken van racisme en discriminatie moet een verplicht onderdeel zijn op scholen in verschillende leerjaren. We steunen dan ook de petitie die is gestart om dit te bewerkstelligen.

Veel basisscholen geven aandacht aan het thema racisme en discriminatie, maar niet alle. Net als de Tweede Wereldoorlog zou ook hedendaags racisme en discriminatie een aanvullend en verplicht onderdeel moeten zijn in het curriculum van de basisschool.

Op middelbare scholen wordt het onderwerp bij maatschappijleer en lessen burgerschap behandeld. Bij het vak geschiedenis is steeds meer aandacht voor de zwarte bladzijde van de ‘gouden’ eeuw, maar niet elk lesboek en niet elke docent is zo up to date over bijvoorbeeld het slavernijverleden. Wat is er bijvoorbeeld in Haarlem nog te zien van het slavernijverleden? Dat bespreken we in onze gastlessen over slavernij toen en racisme nu en zouden we graag op veel meer scholen willen zien. Door het thema in het curriculum te verplichten, borg je het onderwerp. Daarmee krijgt het de erkenning die het behoort te krijgen en kan je het probleem bespreekbaar maken.

Structureel racisme in Nederland
Ook in ons eigen land zijn er structurele vormen van racisme en discriminatie. Ze zitten ingebakken op allerlei niveau’s en moeten dus op allerlei niveau’s bestreden worden. Erkenning van die problematiek, van structureel racisme – bij de belastingdienst, bij staande houdingen door politie, op de woningmarkt – is een eerste stap. Reflectie, nieuw beleid en een nieuwe aanpak is stap twee.
Sint en Piet en gelijkwaardigheid

Stereotype Zwarte Piet ongepast op de basisschool
Het stereotype van Zwarte Piet is ook niet meer gepast op hedendaagse basisscholen. Basisscholen die tegen racisme zijn kunnen niet tegelijkertijd nog een traditionele Piet in de decembermaanden op de school opvoeren. Voor scholen die nog niet om zijn, lees hier de tips hoe je tot een nieuwe Piet kunt komen waarmee iedereen het Sinterklaasfeest kan vieren.